قسمت دوم
8- همراه بودن با بیمار: در طول مدت عیادت با بیمار همراه باشید و از پرداختن به تماشای تلویزیون یا پاسخ دادن به پیامکهای موبایل تان یا هر کاری غیر از توجه به بیمار، خودداری کنید. البته اگر بیمار در حال تماشای برنامه مورد علاقهاش بود، شما هم با او همراهی کنید ولی صلاح نیست او را مجبور به تماشای برنامه مورد علاقه تان کنید.
9- انتخاب ادبیات گفتاری مناسب: در انتخاب موضوع صحبت و گفتار خود و نوع ادبیات گفتاری خود دقت کنید. از بلند صحبت کردن یا شوخیهای نابهجا بپرهیزید. استفاده از کلمات منفی، صحبت از بیماریهای دیگران، سؤال درباره میزان درد بیمار، انتقاد از سیستم دارو و درمان، پرسنل بیمارستان، هزینههای جاری درمان، تحمل سختی راه برای رسیدن به منزل بیمار، تقاضای توضیح درباره علائم بیماری یا ایراد و ابراز تردید درباره پزشک معالج یا نوع داروی مصرفی توسط فرد بیمار، گرانی و تورم و موضوعات ناخوشایند جامعه، میتواند بیمار را دچار رکود روانی کرده و فرایند بهبودی بیمار را دچار اختلال کند. در ضمن هیچگاه بیمار را سرزنش نکنید و اگر یک بیاحتیاطی او را به این روز انداخته است، هرگز از آن موضوع حرفی به میان نیاورید.
10- ارسال امواج مثبت: شاد باشید و سعی کنید محتوای حرفهایتان نیز، مثبت باشد و از پیامهای ارتباطی امیدوارانه استفاده کنید. همدلی با بیمار در تخفیف رنج و ناراحتیهای بیمار نقش مؤثری دارد و سبب میشود که او دوباره این را به خاطر بیاورد که دیگران هم مثل او به مشکلات جسمی دچار شدهاند و میشوند و بیماری مختص او نیست. یاد کردن از افرادی که این بیماری را پشت سر گذاشتهاند و درمان شدهاند، نیز روحیه فرد را تقویت میکند. در مورد بیمارانی که باید طول درمان بیشتری را طی کنند، دعوت به صبر و بردباری نیز بسیار مفید است.
11- عدم اظهار فضل یا اظهار نظرهای غیر منطقی: گاهی اوقات ممکن است شما مقاله یا کتابی در مورد بیماری او مطالعه کرده یا شاید از قبل اطلاعاتی در مورد این بیماری داشته باشید. این اطلاعات حتی اگر خیلی مفید و به روز هم باشند هرگز نباید بدون اجازه بیمار، شروع به صحبت در مورد آنها کرد. در واقع هنگام ارتباط با هر بیماری،کسب اجازه و رعایت انتخاب موضوع توسط بیمار یک اصل اخلاقی محسوب میشود. صحبت از کم و زیاد بودن دمای اطاق، نوع پوشش بیمار، نوع غذا و سایر توصیههای سنتی را نیز فراموش کنید.
12- مدیریت زمان: زمان را مدیریت کنید و سعی کنید ملاقات خود را بیش از حد طولانی نکنید. البته اگر بیمار اصرار به ادامه حضورتان داشت، حتماً نزد او بمانید.
13- رعایت حال بیمار: حتی المقدور از بردن کودکان یا افرادی که مریض هستند، نزد فرد بیمار خودداری کنید. کودکان علاوه بر اینکه ممکن است زودتر از بزرگسالان در معرض بیماری قرار بگیرند، عاملی برای بر هم زدن نظم و سکوت اتاق فرد بیمار شده و ممکن است در روحیه فرد بیمار تأثیر منفی بگذارند. بردن فرد بیمار هم به دلایل پزشکی و روانی چندان صحیح نیست.
14- انتخاب موضوعات مناسب: سعی کنید موضوعاتی را برای صحبت انتخاب کنید که خوشایند بیمار باشند. صحبت از حملات انتحاری، ترور، گرانی و تورم، افت تحصیلی و... در حضور بیمار جایز نیست. در واقع، مهمترین نکته این است که موضوعات مورد علاقه بیمار (و نه موضوعات مطرح روز) در آن زمان مورد بحث قرار بگیرند.از بحث کردن با بیمار بپرهیزید و تا جایی که میتوانید صحبتهای او را بپذیرید و گفته هایش را تأیید کنید. بعد از بهبودی شما به اندازه کافی وقت، برای رد گفتههایش دارید!
15- درک شرایط بیمار: از بیمار انتظار پذیرایی یا برخورد گرم و صمیمی نداشته باشید و شرایط روحی و روانی او را درک کنید.
16- دعا برای سلامتی: در حضور بیمار برای سلامتیاش دعا کنید و از خدا بخواهید هر چه زود تر، سلامتی را به او بازگرد اند.
با ما همراه باشید تا رموز موفقیت را کسب کنید.
برای تهیه این مجموعه تصویری می توانید: در تهران به کتاب فروشی ها و توزیع کنندگان DVD های آموزشی در خیابان انقلاب مراجعه نمایید.
Tel:02177628061 Instagram:aeenmoasherat www.saman-tc.ir Telegram:@aeenmoasherat
لبخند بزنید.
محکم دست بدهید.
در چشمان طرف مقابلتان نگاه کنید.
در یک جمله خودتان را معرفی کنید و بگویید چرا در آن مراسم حضور دارید و با چه کسانی آشنا هستید.
درباره شخصی که با او آشنا شدهاید سوال بپرسید.
با ما همراه باشید تا رموز موفقیت را کسب کنید.
برای تهیه این مجموعه تصویری می توانید: در تهران به کتاب فروشی ها و توزیع کنندگان DVD های آموزشی در خیابان انقلاب مراجعه نمایید.
Tel:02177628061 Instagram:aeenmoasherat www.saman-tc.ir Telegram:@aeenmoasherat
-در جمع تنها ما گوینده نباشیم.
-متناسب با فهم خود و دیگران صحبت کنیم(می توانیم از شغل فرد,یا شرایطی که فرد تجربه ی آن را دارد مثالی بزنیم تا منظور خود را بهتر برسانیم).
-در حضور افراد غریبه,بهتر است با نزدیکان و دوستان خود نیز رسمی یا با احترام بیشتر برخورد کنیم.
-هنگام گفت و گوی غیر تخصصی, حتی الامکان از کلمه ی تخصصی و خارجی استفاده نکنیم.
-شایسته نیست ,در مکالمات تکیه کلام داشته باشیم(از دوستان یا نزدیکان بخواهیم تا اگر تکیه کلام خاصی داریم ما را آگاه سازند).
با ما همراه باشید تا رموز موفقیت را کسب کنید.
برای تهیه این مجموعه تصویری می توانید: در تهران به کتاب فروشی ها و توزیع کنندگان DVD های آموزشی در خیابان انقلاب مراجعه نمایید.
Tel:02177628061 Instagram:aeenmoasherat www.saman-tc.ir Telegram:@aeenmoasherat
اگر گروهی از دوستان یا اقوام در گوشه ای خلوت کرده اند و مشغول صحبت با یکدیگر هستند،
به هیچ عنوان در کنار ایشان توقف نداشته باشید مگر از شما دعوت شود تا به جمع ایشان بپیوندید.
با ما همراه باشید تا رموز موفقیت را کسب کنید.
برای تهیه این مجموعه تصویری می توانید: در تهران به کتاب فروشی ها و توزیع کنندگان DVD های آموزشی در خیابان انقلاب مراجعه نمایید.
Tel:02177628061 Instagram:aeenmoasherat www.saman-tc.ir Telegram:@aeenmoasherat
بهتر است هنگام سلام کردن اندکی حتی چند ثانیه بایستید ،در چشمان طرف مقابلتان نگاه کنید و واضح و رسا سلام و احوال پرسی کنید به این فکر نکنید که وقتتان اندک است یا دیرتان شده است .
این کار شاید ١٠ ثانیه از وقت شما را بگیرد ولی فرد مقابلتان تا پایان عمر تحت تاثیر فرهنگ و ادب شاهزاده وار شما قرار میگیرد.
با ما همراه باشید تا رموز موفقیت را کسب کنید.
برای تهیه این مجموعه تصویری می توانید: در تهران به کتاب فروشی ها و توزیع کنندگان DVD های آموزشی در خیابان انقلاب مراجعه نمایید.
Tel:02177628061 Instagram:aeenmoasherat www.saman-tc.ir Telegram:@aeenmoasherat